Kontakt
Har du någon fråga eller är du bara nyfiken? Jag pratar gärna med dig!
Tack!
Ditt meddelande är nu mottaget, jag svarar så snart jag kan.
Stäng
Ojdå! Det verkar som om något blev knasigt nu, vänligen försök igen.

Företagsidentitetens fördelar

Starka varumärken är viktiga för företag eftersom de formar konsumenternas känslor inför organisationen, dess tjänster och produkter. För att uttrycka det kortfattat – identiteten är de fysiska manifestationerna av ett varumärke. Om man vill generalisera så kan man säga att detta inkluderar en logotyp samt de faktorer som förstärker den. Det kan tex. vara sidhuvudet på företagets brevpapper, visitkort, hemsida etc. Allt bestäms med hjälp av ett antal riktlinjer. Riktlinjerna dikterar hur identiteten används och godkänns för trycksaker, färgpaletter, typsnitt, sidlayout, menykort, uniformer, butiksinredning samt produktförpackningar etc. Detta gäller även tillämpningen av den media som upprätthåller visuell kontinuitet och igenkännande.

Ämnet är mycket komplext och intresset för företagsidentitet har under de senaste decennierna fått uppmärksamhet av företag då de har insett företagsidentitetens fördelar.
Ditt varumärke härrör från vem du är, vem du vill vara och hur människor uppfattar dig. Är du den innovativa ensamvargen i din bransch? Eller den erfarna, pålitliga? Är din produkt den dyra, högkvalitativa eller det billiga alternativet med ett högt värde? Du kan inte vara båda, och du kan inte vara allt för alla människor. Vem du är bör i viss utsträckning baseras på vem dina målkunder vill ha och behöver dig att vara. Grunden för ditt varumärke är din logotyp. Din hemsida, förpackning och reklammaterial - integrerar din logotyp och kommunicerar ditt varumärke.

Strategi

Din varumärkesstrategi är hur, vad, var, när och till vem du planerar att kommunicera och leverera på ditt varumärkesmeddelanden. Var du annonserar är en del av din varumärkesstrategi. Dina distributionskanaler ingår också i din varumärkesstrategi. Och vad du kommunicerar visuellt och verbalt är också en del av din varumärkesstrategi.
På dagens konkurrensutsatta marknad finns ett behov för samtliga företag att kommunicera ut företagets mest särpräglande karaktärsdrag samt yttersta styrkor till dess intressenter. Ett verktyg att finna dessa och därefter kunna hantera företagets uttryckta budskap på rätt sätt är företagsidentitetskonceptet. 

Betydelsen av att förstå kunden är nyckeln för att företag skall utveckla goda affärsrelationer och skapa mervärde för denna. I dagens konkurrensutsatta marknad har såväl behovet som utbudet av verktyg för att spetsa företagens verksamheter ökat kraftigt. Att kunna erbjuda en produkt eller tjänst som i något avseende är bättre eller mer relevant på marknaden är nödvändigt för att företag skall åstadkomma konkurrenskraft. 

För att etablera konkurrenskraft och vinstmaximera bör företag utgå från målgruppens fundamentala behov och därefter utveckla samt utforma de budskap företaget önskar förmedla. Detta budskap bör innehålla de unika karaktärsdrag vilka differentierar dem från andra aktörer och konkurrenter. Företag bör kommunicera de egenskaper som adresserar vad företaget är, vad de gör samt hur de gör det, det vill säga företagets identitet. Detta är dock lättare sagt än gjort.

Ett kraftfullt varumärke

Konsekvent marknadsföring leder till ett starkt varumärke, vilket innebär att mervärdet kommer till ditt företags produkter eller tjänster som gör det möjligt för dig att debitera mer för ditt varumärke än andra liknande, identiska, obrandade produkter. Det mest uppenbara exemplet på detta är Coca-Cola gentemot en 'vanlig' läsk. Eftersom Coca-Cola har byggt upp ett kraftfullt varumärke kan det få kunder att spendera mer för sin produkt - och kunderna kommer att gå med på att betala ett högre pris.

Det mervärde som ligger till grund för varumärkets eget kapital kommer ofta i form av upplevd kvalitet eller känslomässig vidhäftning. Till exempel förenar Nike sina produkter med idrottare, och hoppas att kunderna kommer att överföra sin känslomässiga anknytning från idrottaren till produkten. För Nike är det alltså inte bara skons funktioner som säljer skon.

Definiera ditt varumärke

Definiera ditt varumärke är som en resa av självupptäckt. Det kan vara svårt, tidskrävande och obekvämt. Det kräver åtminstone att du svarar på frågorna nedan:

• Vad är har ditt företag för uppdrag?
• Vilka är fördelarna och funktionerna för dina produkter eller tjänster?
• Vad tycker och känner dina kunder om ditt företag?
• Vilka egenskaper vill du att de ska associera med ditt företag?

Gör din forskning. Lär dig de nuvarande och potentiella behov som kunderna kan tänkas ha, vanor och önskemål. Och lita inte på vad du tycker att de tycker. Vet vad dem tycker.

Eftersom att det kan vara komplicerat att definiera ditt varumärke och utveckla en varumärkesstrategi, överväg att utnyttja kunskapen hos någon som arbetar inom området.

Få ut ordet

När du har definierat ditt varumärke, hur får du ut ordet? Här är några enkla, testade tips:

• Skaffa en bra logotyp. Placera den överallt.

• Skriv ner ditt varumärkesmeddelande. Vilka är de viktigaste meddelandena du vill kommunicera om ditt varumärke? Varje anställd borde vara medveten om dina varumärkesattribut.

• Integrera ditt varumärke. Branding sträcker sig till alla aspekter av ditt företag - hur du svarar i telefon, vad du eller dina säljare säger säljsamtal, din e-post signatur, osv.

• Utveckla en tagline. Skriv ett minnesvärt, meningsfullt och kortfattat uttalande som fångar kärnan i ditt varumärke. Design mallar och skapa varumärkesstandarder för ditt marknadsföringsmaterial. Använd samma färgschema, logotypplacering, utseende och känsla hela tiden. Det är bättre att vara konsekvent än snygg.

• Vara sann mot ditt varumärke. Kunderna kommer inte tillbaka till dig - eller hänvisar till någon annan - om du inte levererar på ditt varumärkeslöfte.

• Var konsekvent. Jag lade den här poängen sist för att den involverar allt ovan och är det viktigaste tipset jag kan ge dig. Om du inte kan göra detta, kommer dina försök att skapa ett varumärke förmodligen att misslyckas.
Ta kontakt
Email:
emil.s@contrive.graphics
Telefon:
0736 831 836
emil.s@contrive.graphics
0736831836