Kontakt
Har du någon fråga eller är du bara nyfiken? Jag pratar gärna med dig!
Tack!
Ditt meddelande är nu mottaget, jag svarar så snart jag kan.
Stäng
Ojdå! Det verkar som om något blev knasigt nu, vänligen försök igen.

Skillnaden mellan 1.000kr & 100.000kr logotyper

Att diskutera priser kan vara svårt eftersom det lätt kan bli defensivt. Det är inte min avsikt att förminska någon vars budget bara kan erbjuda dem lågprissatta logotyper, eller att övertyga någon om att de ska köpa en dyrare logotyp. Jag vill att du ska bli medveten om vad du köper. Jag vill att du ska ha realistiska förväntningar på vad din budget har råd med, så du inte blir besviken när du inte fick vad du ville ha. Det finns en logotyp för varje prispunkt, och det finns en bra anledning till att de kostar så mycket som de gör.
Människor utanför designbranschen som inte förstår nyanserna bakom logotypdesign blir lätt förvirrade av priserna. Logotyp priser varierar väldigt, allt från 50kr till miljoner. Vad är grejen egentligen? Hur kan samma sak kosta 50kr och 50 miljoner kronor? Det är det som är meningen med den här artikeln - det är inte samma sak.
PepsiCo är en av världens största tillverkare av läskedrycker, omstruktureringen av logotypen 2008 kostade runt $1.000.000. Men det är fortfarande inte så dyrt om du jämför med Posten Norge, som gladeligen betalade 30 gånger mer för deras.

En sak i taget: Vad är en logotyp?

En logotyps design är för omedelbart erkännande, inspirerande förtroende, beundran, lojalitet och en underförstådd överlägsenhet.

Logotypen är en aspekt av ett företags kommersiella varumärke eller en ekonomisk enhet, och dess former, färger, typsnitt och bilder brukar skilja sig från andra på en liknande marknad. Logotyper används för att identifiera organisationer, företag etc. Det är viktigt att de:
Om en grafik misslyckas med en av dessa kontroller har den inte gjorts till professionella standarder, så den anses inte vara en riktig logotyp.

50kr 'logotyper' är inte logotyper

Anledningen till att jag inte överväger Fiverr-logotyper som en legitim logotypdesignindustri är att resultaten du får inte är logotyper. Vad du får är plagierad grafik placerad på en vit bakgrund (om du har tur), vilket bokstavligen gör dem värdelösa för någon form av praktisk användning.

Inga frågor ställs till kunden, designern har vanligtvis ingen aning om vad logotypen är för eller vad den ska förmedla. Även om de hade all information om verksamheten och dess mål i sina händer, är det högst troligt att de inte vet vad man ska göra med den. Strategi kan helt enkelt inte göras för 50kr.

Enkelt uttryckt, för 50kr får du inte en logotyp, du får en grafik som dåligt representerar ditt företag. Så låt oss gå vidare till faktiska logotyper. Vad är skillnaden mellan logotyptjänster med låg och högkvalitativ design?

Processen

När jag sa att 1.000kr logotyper och 100.000 logotyper inte är samma sak, så betyder det att processen som används för att komma till dessa logotyper skiljer sig åt. Medan resultatet kan se likartat ut för ett otränat öga, har det gått mycket mer tankekraft i projektet.

Priset beror på kunden

Logotypens värde är inte enbart i formgivarens arbete: det är i ditt företags potential att dra nytta av den. Ett företag som kommer att tjäna i miljoner varje år från ett varumärkesprojekt borde betala mer för en logotyp än en liten butik på gatan. Logotypen är värd mer till ett större företag. Som ett exempel har Nikes logotyp blivit super ikonisk och håller ett otroligt värde. De skulle betala ett omåttligt belopp för att behålla den logotypen. Medan värdet av en logotyp för ett småföretag är betydligt mindre. Icke-vinstdrivande organisationer och lokala mikroföretag har lägre budgetar och förväntar sig inte en stor avkastning från ett nytt varumärkesprojekt. Designers beslutar då ofta att sänka priset, eller till och med erbjuda en donerad tjänst för att möta behoven hos sina mindre lönsamma kunder.
Företag som är seriösa om att använda design och strategi för att få fler kunder och uppfattas som ett premium-märke är villiga att investera mer pengar, eftersom denna investering leder till högre vinster. Två olika företag kan betala olika summor för vad som kan anses vara samma mängd arbete, och det här är inte orättvist, det är ett värdebaserat pris. Om logotypen hjälper dig att få fler kunder till en högre prispunkt, översätts den till vinst. Designers som hjälper dig att uppnå detta förtjänar en bit av pajen.

1.000kr logotyper, design processen

När tiden är kort är det första som lider vanligtvis strategin. Strategin är det första steget i logotypens designprocess. Det är ett otroligt viktigt steg, logotyper skapas inte i ett vakuum. Vi måste etablera och komma till en ömsesidig förståelse av vad dina affärsmål är. Vad finns redan på marknaden och skiljer vi oss från dina konkurrenter. Om vi inte gör det, kommer resultaten sannolikt att vara en generisk kliché som redan har gjorts tusen gånger. Se exempel.

1.000kr är det minsta du kan förvänta dig att betala för en anständig logotyp, det är dock fortfarande billigt enligt första världsstandard. Jag har två förklaringar för hur det är möjligt för designers i industriländer att debitera 1.000kr per logotyp och fortfarande leva, de är antingen inte heltidsdesigners eller så spenderar de lite tid och ansträngning på varje logotyp.
När designern hoppar över strategi går han/hon antagligen direkt in i skapandet. I stället för att designa för att lösa ett problem frågar designern kunden för designriktning (favoritfärger, typsnitt, symboler, humörbrädor etc.). Han/hon skapar sedan flera variationer snabbt och erbjuder klienten att välja sin favoritversion. Det här är inte bra för verksamheten, eftersom kunden sannolikt saknar kunskap om hur man gör en framgångsrik designprocess. Logotypen bygger på vad kunden tyckte om och inte på vad företagets målgrupp och mål var.

100.000kr logotyper, design processen

För 100.000kr eller mer kan du få en bra designlösning, förutsatt att designern har gott om förståelse för ämnet och följer professionella standarder.
En fullständig logotypsdesignprocess omfattar följande faser:
Du kan se att det finns många delar som är involverade i en utförlig designprocess. Ett enda projekt kan ta var som helst från 40 till 100 eller flera timmar att slutföra.

Fråga mig

Om du vill få hjälp eller diskutera något, var god kontakta mig. Jag hjälper gärna till - utan några förbehåll.
Fler artiklar
Ta kontakt
Email:
emil.s@contrive.graphics
Telefon:
0736 831 836
emil.s@contrive.graphics
0736831836