Kontakt
Har du någon fråga eller är du bara nyfiken? Jag pratar gärna med dig!
Tack!
Ditt meddelande är nu mottaget, jag svarar så snart jag kan.
Stäng
Ojdå! Det verkar som om något blev knasigt nu, vänligen försök igen.

Vad är en bra logotyp

Det finns fem starka principer som du bör följa för att se till att du får en bra och effektiv logotyp av din designer.

En effektiv logotyp är helt enkelt:
Enkel
Minnesvärd
Tidlös
Mångsidig 
Lämplig

Enkel

En enkel logotypdesign möjliggör enkelt igenkännande och gör att logotypen är mångsidig och minnesvärd. Goda logotyper har något unikt utan att vara överdriven.

Oftast försöker designers vara 'för smarta' och det blir verkligen inte bra. Om du är intresserad av att se några exempel på dåliga logotyper trycker du här.

Minnesvärd

Att följa noggrant bakom principen om enkelhet är minnesförmågan. En effektiv logotypdesign bör vara minnesvärd och detta uppnås genom att ha en enkel, men ändå lämplig logotyp.

Tidlös

En effektiv logotyp bör vara tidlös - det betyder att den kommer att tåla att åldras. Kommer den fortfarande vara effektiv om 10, 20, 50 år?

Ett bra exempel på en tidlös logotyp Coca-Cola. Om vi jämför den med Pepsi kan vi se hur effektiv det är att skapa en tidlös logotyp. Lägg märke till hur Coca Cola knappt ändrat sin sedan 1850? Det är tidlös design i sitt esse. Pepsi har följt trender och försökt vara moderna, men i slutändan har de behövt ändra ofta och deras varumärke uppfattas helt enkelt inte som lika starkt.
1887
Nutid

Mångsidig

En effektiv logotyp ska fungera över en mängd olika medier och applikationer. Logotypen ska vara funktionell. En logotyp ska fungera på många olika platser och i många olika storlekar. Av denna anledning bör en logotyp utformas i vektorformat, för att säkerställa att det kan skalas till vilken storlek som helst utan att tappa kvalitet.

Är logotypen fortfarande effektiv om den är:

Tryckt i en färg?
Tryckt på något som är mindre än ett frimärke?
Tryckt på något så stort som en vägg?

Ett sätt att skapa en mångsidig logotyp är att börja utforma i svartvitt. Detta gör att man kan fokusera på konceptet och formen, snarare än färgens subjektiva natur. Man måste också komma ihåg tryckkostnader - ju fler färger som används desto dyrare kommer det att vara att trycka den. Många gånger, t.ex. där logotypen är väldigt liten, vill man oftast bara använda en färg.

Lämplig

Om du till exempel utformar en logotyp för barnleksaker, är det lämpligt att använda ett barnsligt teckensnitt och färgschema. Detta skulle inte vara så lämpligt för en advokatbyrå.

Det är också viktigt att säga att en logotyp inte behöver visa vad ett företag säljer eller erbjuder som en tjänst. dvs. Bilföretag behöver inte visa bilar i sin logotyp, ett datorföretag behöver inte heller visa datorer i sin logotyp. Harley Davidson-logotypen är inte en motorcykel, Nokia-logotypen är inte heller en mobiltelefon. En logotyp är enbart för identifiering.

För ytterligare bevis på detta, ta världens 50 bästa märken - 94% av logotyperna beskriver inte vad företaget gör.

Paul Rand har också ett bra uttalande om detta ämne. Lite kort så förklarar han att logotypens mening kommer först när den associerar sig med en produkt eller ett företag. Logotypens mening och användbarhet grundas från den kvalitet som företaget symboliserar och uttrycker.
"Should a logo be self-explanatory? It is only by association with a product, a service, a business, or a corporation that a logo takes on any real meaning. A logo derives its meaning and usefulness from the quality of that which it symbolizes. If a company is second rate, the logo will eventually be perceived as second rate. It is foolhardy to believe that a logo will do its job immediately, before an audience has been properly conditioned." ~ Paul Rand
Mer om logotyper
Ta kontakt
Email:
emil.s@contrive.graphics
Telefon:
0736 831 836
emil.s@contrive.graphics
0736831836