Kontakt
Har du någon fråga eller är du bara nyfiken? Jag pratar gärna med dig!
Tack!
Ditt meddelande är nu mottaget, jag svarar så snart jag kan.
Stäng
Ojdå! Det verkar som om något blev knasigt nu, vänligen försök igen.

Vad är en logotyp

För att förstå vad en logotyp är tänkt att göra måste vi först veta vad en logotyp är. En logotyps design är för omedelbart erkännande, inspirerande förtroende, beundran, lojalitet och en underförstådd överlägsenhet. Logotypen är en aspekt av ett företags kommersiella varumärke eller en ekonomisk enhet, och dess former, färger, typsnitt och bilder brukar skilja sig från andra på en liknande marknad. Logotyper används också för att identifiera organisationer och andra icke-kommersiella enheter.
Logo design i dagens värld är väldigt underskattad. Människor förstår inte hur viktig en bra logotyp är och hur värdefull det är för deras affärer, och det är därför jag ska redogöra ett par viktiga faktum som berättar exakt varför professionell logotypdesign inte kostar 50kr och varför du borde värdera din logotyp lite högre.

I stort sett gör jag detta genom att jämföra 'billig logotypdesign' och 'professionell logotypdesign'. Jag kommer att redogöra varför professionella logotypdesigners inte tar ut sådana låga avgifter och varför du borde investera i en professionell logotypdesign.

Vad är en billig logotyp

Låt oss nu titta på vilken kvalitet du kan förvänta dig av en logotyp som kostar mellan 50 och 1,000 kronor. Det särskilda fallet jag tittar på idag är från en designtävling där du kunde vinna 400kr som hölls på Digital Point Forums.

Förklaringen för logo designprojektet var följande: "Skapa en logotyp för webbplatsen 'Spela piano'. Det här är en webbplats där våra medlemmar kan lära sig att spela piano online."

Här är dem logotyperna som fick flest röster, vilken tror du vann?
• Hur många logotyper kan du beskriva eller komma ihåg?
• Är dessa logotyper effektiva utan färg / i svart & vitt?
• Är de skalbara, kan man se dem när de är väldigt små, ser dem bra ut när dem är stora?
• Få de omedelbart erkännande?
• Förmedlar de företagets personlighet, karaktär eller attityd?
• Håller ihop med dina kunder genom att förmedla känslan av förtrogenhet och trovärdighet?
• Är de associerade med kvalitet och tillfredsställelse?
Du kommer märka att nästan alla logotyper ovan använder gratis standardfonter och följer inte reglerna för vad som gör en bra logotyp. Dvs. beskrivbar, minnesvärd, effektiv utan färg och skalbar.

Vad är en professionell logotyp

Jämför nu dessa professionellt utformade logotyper och svara på samma frågor som ovan.

Ser ni skillnaden? Ni känner nog igen ett par logotyper utan att se dem i de rätta färgerna.

Varför är de så annorlunda? Logotypens designprocess för topp grafiska designers innefattar forskning, skissering, konceptualisering och reflektion och det är därför de inte är möjligt att ha en kostnad på 50kr.

Processen

Designprocessen för en professionell logotypdesigner består vanligtvis av:
• Design Brief: De utför ett frågeformulär eller intervju med kunden för att få en överblick.
• Forskning: De bedriver forskning som fokuserar på industrin, historien och konkurrenterna.
• Referens: De bedriver forskning på logotyper som har blivit framgångsrika och nuvarande stilar och trender som är relaterade till designen.
• Sketching & Conceptualising: De utvecklar logotypdesignkonceptet kring kortfattningen och forskningen. De använder kreativitet och vet hur man utformar en logotyp.
• Reflektion: De tar raster under hela sin designprocess. Detta låter deras idéer mogna och låter dem få förnyad entusiasm och få feedback.
• Presentation: De väljer då huruvida endast några få logotyperna ska presenteras för kunden eller en hel samling.
• Firande: De dricker då öl eller äter choklad innan de börjar på nästa logotyp. Eller en kombination.

Processen

Tara från Graphic Design Blog berättar hennes sex skäl till varför en logotyp skulle kosta mer än din lunch:
• En logotyp är det första intrycket som människor får av ditt företag
• En logotyp behöver ha livslängd, du ska inte behöva göra en ny logotyp efter några år
• En logotyp måste vara originell
• En logotyp bör se professionell ut
• En logotyp bör spegla tiden och tanken som designern tog för att designa den
• En logotyp är utgångspunkten för hela din företagsbild
Nu kollar du tillbaka till de logotyper som kostar 50kr eller till din egen logotyp för att se om de följer ovanstående punkter.

Hur mycket kostar då en logotyp

Det här är den vanligaste frågan, men det är den svåraste att svara på utan att ta del av mer information om projektet.

Kostnaden för en professionell logotyp är en fråga som inte enkelt kan besvaras, eftersom varje företag har olika behov, men det bästa sättet att närma sig denna fråga är att utarbeta en anpassad kostnad för varje individ.

Ett antal faktorer måste beaktas vid utformningen av en logotyp, till exempel hur många logotypkoncept behöver presenteras, hur många revisioner krävs, hur mycket forskning som behövs, företagets storlek och så vidare.

Det bästa sättet att ta reda på hur mycket en logotypdesign kommer att kosta är att få en offert från designern själv. Du berättar helt enkelt lite om dig och ditt företag så kan dem besvara din fråga.
Ta kontakt
Email:
emil.s@contrive.graphics
Telefon:
0736 831 836
emil.s@contrive.graphics
0736831836